maandag 27 juni 2011

Sydney - Dag 2

Het is verbazingwekkend hoeveel lawaai een stad 's ochtends maakt, gewoon maar een gedachte.
Wat ik gisteren al vermoedde maar nu pas echt helemaal zag: Sydney is winkels winkels winkels winkels en winkels, inclusief ingewikkelde ondergrondse netwerken van shoppingcentra. De dag begon met een lange wandeling tussen die winkels naar Harbour Bridge. Een te lange wandeling, zo bleek, dus heb ik als pauze halverwege de lift genomen tot helmaal bovenaan de Sydney Tower, van waaruit ik eindelijk een goed zicht kreeg op de dingen die ik gisterenavond tijdens mijn donkere wandeling allemaal had gezien. Sydney Tower is trouwens lager dan de Sky Tower in Auckland. Zwak, zwak.

Nadien maakte ik een soort halve wandeling door The Rocks, de oudste buurt van Sydney en voormalig havenarbeidersgebied aan de voet van de Harbour Bridge. Ik had net een muffin gekocht in de Guylain Belgian Chocolate Cafe toen een oude man me aansprak. Zijn naam was Ted, zijn missie toeristen rondleiden door The Rocks langs alle plekjes die ze anders nooit zouden zien. Ik heb samen met Ted anderhalf uur door The Rocks gewandeld, trappen opgeklommen, door smalle steile straatjes en achterpoortjes, dit alles begeleid van zijn persoonlijke blik op de stad. Nadien zijn we iets gaan drinken in zijn favoriete pub en aan Customs House elk onze eigen weg gegaan. Hij verlost van zijn eenzaamheid, ik verlost van mijn onwetendheid.

De Sydney Opera House had ik al goed kunnen bekijken vanop de brug, maar ga ik morgen pas bezoeken. De namiddag wou ik namelijk doorbrengen in Manly, een soort Waiheke Island in een van de baaien een half uur ferry verderop. De ferries vertrekken allemaal van Circular Quay, zeer goed systeem. Manly is niet echt een eiland, maar het gevoel was hetzelfde als op Waiheke. Strandjes, residentiele villawijken, schommels, zoveel schommels!

Ik denk dat ik tussen de 15 en 20 kilometer gestapt heb vandaag, mijn benen zullen het mogen voelen morgen. Bij wijze van groet een beeld vanop de ferry huiswaarts - Sydney Skyline by night (een uur of 6 maar hoor, het is hier supervlug donker). Prachtig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten