zondag 26 juni 2011

Sydney - Dag 1

Een aangename vlucht voorwaar. Een aswolk ben ik niet tegengekomen. Voor mij in het vliegtuig knappe gast, tot hij naar Alicia Keys en Shania Twain en Adele en Kylie Minogue begon te luisteren op de vliegtuigradio. Note to self: later een lief kiezen met minder bizarre muzieksmaak. De vliegtuigradio had ook een special edition van de cd van Ellie Goulding, ik zeg het u, een aangename vlucht. Behalve het deel waar in mijn ticket blijkbaar geen eten was inbegrepen en ik bij landing in aller ijl mijn twee appels moest naar binnen schrokken omdat die niet door de Australische douane mochten. Ik moest ook aangeven of ik ja dan nee schoenen in het land importeerde - euhm, ja. Moet ik nu naar de gevangenis?

De hostel is niet om over naar huis te schrijven, ben dan maar direct de stad ingetrokken. Het was heel vroeg al donker, maar de drukte was er niet minder om. Man, ben ik in een METROPOOL terechtgekomen. De stad doet een beetje Sint-Petersburgachtig aan, er is te veel te zien om het echt overzichtelijk te houden en er zit niet echt structuur in. Behalve dat Sydney minder Russisch is. Ik heb al glimpen opgevangen van de Town Hall, de twee hoofdstraten Pitt Street en George Street (mijn hostel is in de eerste). Ik ben een oorlogsmonument (Anzac Memorial)dat effectief evengoed in Sint-Petersburg had kunnen staan tegengekomen in Hyde Park en ben uiteindelijk beland in een van de talrijke baaien die de haven rijk is, Cockle Bay. Fancy buurt, en dat is ook waar het befaamde Sydney Aquarium zich bevindt, met onderwatertunnels en al, de vissen zwommen onder en boven en naast mij, het was de moeite! Eten ben ik gaan zoeken in China Town, alwaar 500 Chinezen stonden aan te schuiven voor de  deur van eenzelfde etablissement. Alsof er zoveel verschil is in Chinees voedsel. Wandelend tussen de mensenmassa en de lampions vroeg ik mij af of dit eigenlijk een stad was om alleen in rond te lopen nadat de zon is onder gegaan. Maar ik ben niet het type persoon dat zich dat aantrekt, dus liep ik rustig verder. Ergens stond er ook een reuzerad.

Morgen Harbour Bridge. Ik probeer wijs te geraken uit de overvloed aan informatie die mijn reisgids mij verschaft, het is niet eenvoudig, maar de grote toppers moet en zal ik natuurlijk gezien hebben. Ben er nog niet uit of ik met de bus of te voet zal gaan - Sydney is best wel groot, maar bussenfobie remember.
Ik zal er eens over slapen.


(Het zullen speedblogs worden deze week, ik hoop dat dat ok is. Ik wou dat ik foto's kon uploaden, maar dat zou waarschijnlijk eeuwigheden duren, het zal dus voor een andere keer zijn.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten