maandag 4 juli 2011

Bunk bed sex en boeken

(Geef toe, klinkt catchy, die titel. Alliteraties en ik = allerbeste vriendjes.)

een blik vol schok en angst in de ogen van de bovenste
Helaas pindakaas voor jullie leesplezier ga ik het niet al te uitgebreid hebben over het eerste deel van de titel. Iedereen mag er zich voor mijn part bij voorstellen wat hij/zij wil. Het was een opmerkelijke maar niet voor herhaling vatbare ervaring. In mijn hoofd kwamen op het moment (laat ons eerder zeggen 'de periode') zelf de sarcastische commentaren als luchtbellen bovendrijven, maar drie dagen na de feiten klinken ze zo hol als Hollandse kaas.
  
Laatste nacht Sydney - ik lag vanboven.
Zij lagen beneden en hebben de hele nacht gevuld met vleselijkheden, vreselijkheden voor mij - koptelefoons bieden geen soelaas tegen schodderende bedden en je ogen harder toeknijpen vermindert de visualisaties voor geen meter.* Passionele seks, graag en veel, maar vooralsnog liefst in de beslotenheid van mijn eigen slaapkamer/badkamer/keuken/living/weetikveel/auto/boomhut/stacaravan/kampeertent/overal wat mij betreft, maar niet waar andere mensen meekijken. Ik ben toch zo lekker ouderwets.

Aniwee, moving on. Ik heb het een en ander gelezen, aldaar in Australië! Eindelijk The Catcher in the Rye uitgelezen. Ik denk dat ik er te lang over heb gedaan want hoewel dat boek over het algemeen als buitengewoon briljant wordt beschouwd, zag ik het niet. Het eindigt zo abrupt als het begint, en wat zich tussen de eerste en de laatste pagina afspeelt is zelden relevant. Het is alsof ze een stuk uit het leven van Holden Caulfield hebben geknipt en in een boek geplakt, maar het had eender welk ander stuk kunnen zijn en het boek zou conceptueel hetzelfde zijn. Ik snap het niet.

Vervolgens heb ik er op twee dagen An Abundance of Katherines doorgejaagd, niet omdat ik gehaast was maar omdat het een goed boek is. John Green schrijft jongvolwassenenliteratuur maar dat hoeft niet per se kinderachtig te zijn, wel integendeel. Het boek verhaalt de road trip die een hoogbegaafde jongen onderneemt nadat hij voor de negentiende keer gedumpt werd door een meisje met de naam Katherine. Boven al wil hij iets betekenen in de wereld - en dat is introspectiegewijs de reden waarom ik het boek zo goed vond.**



Volgende quote vat de essentie van zijn Weltschmerz treffend samen:
"I don't really know how," Colin said. "How do you just stop being terrified of getting left behind and ending up by yourself forever and not meaning anything to the world?"
"You're pretty fugging smart," Hassan answered. "I'm sure you can figure something out."
Een andere quote om te delen is de passage waarin de deur die het wagewijdst openstaat van alle deuren op deze planeet voor de gaziljoenste keer succesvol werd ingetrapt:
He wanted to draw out the moment before the moment - because as good as kissing feels, nothing feels as good as the anticipation of it.



Tot slot heb ik mijn favoriete boekenwinkel in Sydney*** exemplaren gevonden van de eerste twee boeken van Ian McEwan**** uit 1974. Zonde dat mijn valies al volzat, maar het lezen der eerste pagina's was al een plezier op zich. Ik heb in diezelfde winkel ontdekt dat About A Boy in boekvorm bestond alvorens er een filmversie van was. Een van mijn favoriete films, onder meer bepalend voor mijn muzieksmaak jaren na datum, en ik wist niet dat het oorspronkelijk een boek was?! Valt nu nog af te wachten of het even goed is als de film.


Aantal nachten slapen tot ik de mama en de papa en de kleinste broer en de beste vriendin kan knuffelen: 2.
Aantal nachten slapen tot thuis: 21.




* Op een bepaald moment hadden ze er niet beter op gevonden om uit het bed te komen en verder te doen in het midden van de kamer. Die gast hield zich vast aan mijn lattenbodem terwijl hij lustig van dattum gaf. Dat was als het ware mij dwingen om ernaar te kijken.
** Hoewel het verhaal vrij melig eindigt, maar dat is een verplicht nummertje - gun de jeugd nog een paar jaar onschuldig geloof in sprookjes.
*** Ik heb een favoriete boekenwinkel in Sydney. Na een week? Omnomnom, ja, dat kán.
**** Ik ga hem hier niet blijven vermelden, dat wordt op de duur wellicht wat saai, maar alstublieft, ga hem dan lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten