dinsdag 12 juli 2011

AMUNC

Bus gemist
En het ding is, het is écht écht écht niet alleen ik die er een probleem mee heb! Gisterenavond probeerden we de bus te nemen van het "stadscentrum" naar de "buitenwijken" en geen kat wist welke we moesten hebben. Iemand had een lijstje gemaakt met busnummers op - die en die en die gaat naar waar wij moeten, maar helemaal zeker weet ik het niet -, iemand anders was druk bezig tabellen en lijsten op bushokjes te ontcijferen - wat? laatste bus rijdt alweer om tien uur? - maar toen het erop aankwam, stonden we met z'n allen te dringen aan de deuropening en vroegen we het aan de buschauffeur, die het bovendien zelf niet helemaal zeker leek te weten. Soit.

Taalpurist/Grammar nazi(st)
AMUNC, alwaar Engelstaligen het lastig hebben met het vormen van samenhangende zinnen. Resoluties zijn doorgaans standaard onleesbaar, dat ontken ik niet. Maar ik hou van Duits en dus van tangconstructies en heb graag dat ze toch iet of wat grammaticaal steek houden. Bovendien hou ik mij als vertegenwoordiger van Duitsland het recht voor om tegen te stemmen als iets niet voldoet aan mijn normen van Deutsche Gründlichkeit. Bijgevolg ben ik nu zowat de taalgoeroe in de Tweede Algemene Vergadering, rondhossend van her naar der om de ontwerpen te checken op samenhangendheid. Een mens moet het een en ander overhebben voor een taalzuivere wereld.

Terrorist/Resolutie gefikst
Inhoudelijk gezien loopt het eigenlijk ook best vlot. We zijn verre van een oplossing voor het stoppen van de financiering van terroristische organisaties, maar er is een consensus in de maak. Duitsland heeft hier op zichzelf een mini-doorbraak geforceerd. Bij een impasse met betrekking tot de onafhankelijkheid van staten, kwam de rechtenstudente in mij op de proppen met het simpelste aller instrumenten: een eenvoudige verwijzing naar artikel 2.7 van het Charter van de Verenigde Naties in de preambule van onze ontwerpresolutie. Binnen de drie minuten zaten de Verenigde Staten, de Europese Unie, China en zelfs Noord-Korea terug op dezelfde lijn, en ik wil graag geloven dat ik het ben die daarachter zit. 

Zodus, alles gaat hier rustig zijn gangetje. Vanavond is er een Hollywood themafeestje, ik heb wilde plannen met mijn haar - moge het vandaag goedgezind zijn en meewerken. 

Alsook, zeer belangrijk: mijn allerliefste grote kleine broer verjaart vandaag. Hij zit op een schip ergens op zee zonder internet. Zoals dat dan gaat met familie, reken ik op genetisch gestuurde telepathie.
Lukkige jaardag, broer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten